ACTIVITĂȚI EDUCATIVE
- În Grădinița cu PP nr. 3 Brașov procesul instructiv-educativ se desfășoară pe baza Curriculum-ului pentru educație timpurie – 2019.
- Fiecare cadru didactic din grădiniță, pornind de la domeniile de dezvoltare vizate în Curriculumul pentru educaţia timpurie – 2019 și detaliate în Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani:
- selectează dimensiunile de dezvoltare, pe fiecare domeniu de dezvoltare specific nivelului de vârstă și comportamentele aferente, pe care le urmărește;
- transferă în practica didactică şi „operaţionalizează” comportamentele selectate, prin conceperea unor activități de învăţare adecvate.
- Toate activitățile se desfășoară în baza unei planificări, intitulată “Condică de evidență a activității didactice din educația timpurie“ care conține proiecte anuale, detaliate în proiecte tematice sau în cadrul săptămânilor independente, planificate în funcţie de temele mari propuse de curriculum, precum şi de nivelul de vârstă şi de nevoile şi interesele copiilor din grupă.
- În unitatea noastră se desfășoară zilnic activități integrate și nu numai, care au ca finalitate lucrări expuse în permanență.
- Jocul este activitatea fundamentală a copilului, pe care se sprijină toate tipurile de activităţi de învăţare.
- Activităţile de învăţare se desfăşoară individual, în grupuri mici sau cu întreaga grupă de copii.
Categoriile/Tipurile de activități de învățare prezente în Planul de învățământ sunt :
ALA - jocuri și activități liber aleseADE - Activități pe domenii experiențialeADP - Activități de dezvoltare personală
- Sunt cele pe care copiii şi le aleg şi care îi ajută să socializeze în mod progresiv şi să se iniţieze în cunoaşterea lumii fizice, a mediului social şi cultural căruia îi aparţin, a matematicii, comunicării, a limbajului citit şi scris etc.
- Ele se desfăşoară pe grupuri mici, în perechi şi chiar individual și pot fi abordate, în manieră integrată, cu activitățile tematice/pe domenii experiențiale și cu activitățile pentru dezvoltare personală. Reuşita desfăşurării jocurilor şi a activităţilor liber-alese depinde, în mare măsură, de modul în care este organizat şi conceput mediul educaţional.
- Zonele/centrele/colţurile deschise (Biblioteca, Colţul căsuţei/Joc de rol, Construcţii, Ştiinţă, Arte, Nisip şi apă) nu sunt aleatorii, ci atent alese, în strânsă corelare cu tema săptămânii sau cu tema proiectului aflat în derulare.
- În cadrul jocurilor şi activităţilor liber-alese, actualul plan de învățământ alocă zilnic un timp de cel puțin 30 de minute jocului liber (copiii pot să-și aleagă jocul și jucăria preferată, pot să analizeze/exploreze obiecte/mecanisme/fenomene/idei de care se simt atrași, pot comunica și împărtăși impresii cu colegii etc.) 13. Pentru jocurile şi activităţile alese desfăşurate în alte spații decât spațiului obișnuit al grupei (outdoor
- În jocul liber copilul decide ce se joacă, cu ce se joacă şi cu cine se joacă.
- Jocul liber-creativ şi activităţile alese sunt cele mai eficiente forme de activitate pentru dezvoltarea personalităţii copilului. Atunci când copiii îşi satisfac interesele, ei învaţă să acumuleze informaţii şi să tragă propiile concluzii în legătură cu acestea.
- sunt activități integrate sau pe discipline, desfășurate cu copiii în cadrul unor proiecte planificate, în funcție de temele mari propuse de Curriculum, precum și de nivelul de vârstă, de nevoile și interesele copiilor din grupă.
- Mijloacele de realizare sunt jocul cu toate valenţele şi sub toate formele sale (liber, dirijat, iniţiat de copii, sau iniţiat de cadrul didactic, jocul didactic, logic, de perspicacitate, de creativitate, muzical, de mişcare etc.), povestirea, exerciţiile cu material individual, experimentele, construcţiile, lectura după imagini, observarea, convorbirea, povestirile create de copii, memorizările, precum şi alte mijloace, specifice didacticii, în funcţie de nevoile educaţionale ale copiilor preșcolari.
- DURATA ACTIVITĂŢILOR variază de la 10-15 minute până la 35-40 minute în funcţie de particularităţile copiilor, de interesul manifestat de aceștia, de conţinutul activităţilor, precum şi în funcţie de maniera de desfăşurare. Activitățile integrate derulate cu copiii preșcolari pot avea o durată care depășește intervalul recomandat, cadrul didactic planificând cu atenție, pe parcursul acestora, momentele de tranziție și rutină.
- ACTIVITĂȚILE DE ÎNVĂȚARE PE DOMENII EXPERIENȚIALE alternează cu pauze de 10-15 minute pentru copii (pauzele pot fi alocate jocului liber, jocurilor de mișcare, exercițiilor fizice, unei tranziții, unei rutine)
- În programul zilnic există cel puţin O ACTIVITATE SAU UN MOMENT/SECVENŢĂ DE MIŞCARE (joc de mişcare cu text şi cânt, activitate de educaţie fizică, moment de înviorare, întreceri sau trasee sportive, plimbare în aer liber etc.).
- Fiecare cadru didactic planifică la grupă un moment de LECTURĂ de 10-15 minute/zi, Momentul poveștilor.
- Se derulează la fiecare grupă activităţi care privesc EDUCAȚIA RUTIERĂ, EDUCAȚIA ECOLOGICĂ, EDUCAȚIA PENTRU SĂNĂTATE, EDUCAȚIA CULTURALĂ, EDUCAȚIA RELIGIOASĂ, EDUCAȚIA FINANCIARĂ, EDUCAȚIA PENTRU VALORI, DREPTURILE COPILULUI (intră în categoria activităților liber-alese, după cum pot intra, la fel de bine, şi în categoria activităţilor de dezvoltare personală și/sau a activităților pe domenii experienţiale)
- NUMĂRUL DE ORE PENTRU ACTIVITĂŢI ZILNICE, PRECUM ȘI NUMĂRUL DE ACTIVITĂȚI DINTR-O SĂPTĂMÂNĂ desfăşurate cu copiii variază în funcţie de tipul de program ales de părinţi (program normal – 5 ore sau program prelungit – 10 ore) și în funcţie de intervalul de vârstă al copiilor.
Includ : rutinele, tranziţiile, o parte a activităților liber-alese din perioada dimineții, activităţile de dezvoltare a înclinaţiilor personale/predispozițiilor/aptitudinilor din perioada după-amiezii (pentru grupele de program prelungit), inclusiv activităţile opționale și extrașcolare.
RUTINELE
- Sunt activităţile-reper după care se derulează întreaga activitate a zilei.
- Ele acoperă nevoile de bază ale copilului şi contribuie la dezvoltarea globală a acestuia.
- Rutinele înglobează activităţi de tipul: sosirea copilului, întâlnirea de dimineaţă, micul dejun, igiena – spălatul şi toaleta, masa de prânz, somnul/perioada de relaxare de după-amiază, gustările, plecarea acasă.
- Se disting prin faptul că se repetă zilnic, la intervale aproximativ stabile, cu aproape aceleaşi conţinuturi.
- La întâlnirea de dimineaţă, accentul va cădea, printre altele (salutul, mișcările de înviorare/efectuarea prezenței/calendarul naturii), în funcție de vârsta copilului, pe: autocunoaștere, empatie, dezvoltarea abilităților de comunicare și de relaționare, luarea deciziilor, încurajarea alegerilor și rezolvarea conflictelor.
TRANZIŢIILE
- Sunt activităţi de scurtă durată, care fac trecerea de la momentele de rutină la activităţi de învăţare, de la o activitate de învăţare la alta, în diverse momente ale zilei.
- Mijloacele de realizare ale acestui tip de activitate variază foarte mult, în funcţie de vârsta copilului, de contextul momentului şi de competențele cadrului didactic.
- Pot lua forma unei activităţi desfăşurate în mers ritmat, a unei activităţi care se desfăşoară pe muzică sau în ritmul dat de recitarea unei numărători sau a unei frământări de limbă, a unei activităţi în care se execută, concomitent cu momentul de tranziţie respectiv, un joc cu text şi cânt cu anumite mişcări cunoscute deja de copii etc.
ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE ÎN PERIOADA DUPĂ-AMIEZII:
- Includ:
- activităţi recuperatorii şi ameliorative pe domenii experiențiale (din categoria/de tipul ADE),
- activități recreative, de cultivare şi dezvoltare a înclinaţiilor personale/predispozițiilor/aptitudinilor (din categoria/de tipul ADP) și
- activități liber-alese.
- Aceste activități respectă ritmul propriu de învăţare al copilului şi aptitudinile individuale şi sunt corelate cu tema săptămânală/tema proiectului şi cu celelalte activităţi din programul zilei.
ACTIVITATEA OPȚIONALĂ
- intră în categoria activităţilor de dezvoltare personală
- intră în norma cadrului didactic
- i se acordă o plajă orară de 0-1 activitate/săptămână
- programa unei activităţi opţionale poate fi elaborată de educatoare şi, în acest caz, va fi avizată de inspectorul de specialitate sau poate fi aleasă din oferta de programe opționale avizate de MEN sau de ISJ.
ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE
- se planifică şi desfăşoară lunar, cu participarea părinţilor şi a altor parteneri educaţionali din comunitate (autorităţi locale, biserică, poliție, agenţi economici, ONG-uri etc.).
ACTIVITATEA DE CONSILIERE EDUCAȚIONALĂ A PĂRINȚILOR
- este susţinută de cadrele didactice în parteneriat cu consilierul școlar din CJRAE (Centul Județean de Resurse și Asistență Educațională) și desfăşurată săptămânal, în baza O.M. nr. 5132/2009 şi Precizărilor MEN nr. 46267/28.09.2010
- în unitatea noastră există o comunicare constantă, promptă și eficientă cu părinţii
ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE
- 5 ore la grupa de preșcolari
- 3 ore de activitate de pregătire metodico-științifică zilnic, în care se realizează: – proiectarea curriculară,
- proiectarea și pregătirea activității zilnice,
- studiul individual,
- confecționarea materialului didactic,
- consemnarea observaţiilor asupra copiilor în Caietul de observații
- consemnarea progresului individual al copiilor în Fişele de apreciere a progresului individual al copilului înainte de intrarea în clasa pregătitoare,
- proiectarea activităților extrașcolare
- proiectarea activităților din cadrul proiectelor educaționale derulate,
- amenajarea sau reorganizarea ambientului educațional,
- organizarea de expoziții cu produse ale activităţii copiilor,
- conceperea unor fișe de lucru pentru copii,
- participări la : cursuri de formare, la activități ale comisiei metodice, la întâlniri metodice, la schimburi de experiență, la activități în parteneriat cu familia sau cu alți parteneri educaționali etc.
- Activitatea zilnică, de pregătire metodico-științifică, se poate desfășura și în afara spațiului grădiniței: bibliotecă, altă unitate preșcolară/școlară, centre de pregătire în educație etc., în scopul schimbului de bune practici.
- În fiecare miercuri, cele 3 ore de activitate de pregătire metodico-științifică se desfășoară în instituția de învățământ.