Activități

ACTIVITĂȚI EDUCATIVE
  • În Grădinița cu PP nr. 3 Brașov procesul instructiv-educativ se desfășoară pe baza Curriculum-ului pentru educație timpurie – 2019.
  • Fiecare cadru didactic din grădiniță, pornind de la domeniile de dezvoltare vizate în Curriculumul pentru educaţia timpurie – 2019 și detaliate în Reperele fundamentale în învățarea și dezvoltarea copilului de la naștere la 7 ani:
    • selectează dimensiunile de dezvoltare, pe fiecare domeniu de dezvoltare specific nivelului de vârstă și comportamentele aferente, pe care le urmărește;
    • transferă în practica didactică şi „operaţionalizează” comportamentele selectate, prin conceperea unor activități de învăţare adecvate.
  • Toate activitățile se desfășoară în baza unei planificări, intitulată “Condică de evidență a activității didactice din educația timpurie“ care conține proiecte anuale, detaliate în proiecte tematice sau în cadrul săptămânilor independente, planificate în funcţie de temele mari propuse de curriculum, precum şi de nivelul de vârstă şi de nevoile şi interesele copiilor din grupă.
  • În unitatea noastră se desfășoară zilnic activități integrate și nu numai, care au ca finalitate lucrări expuse în permanență.
  • Jocul este activitatea fundamentală a copilului, pe care se sprijină toate tipurile de activităţi de învăţare.
  • Activităţile de învăţare se desfăşoară individual, în grupuri mici sau cu întreaga grupă de copii.

Categoriile/Tipurile de activități de învățare prezente în Planul de învățământ sunt :

  • Sunt cele pe care copiii şi le aleg şi care îi ajută să socializeze în mod progresiv şi să se iniţieze în cunoaşterea lumii fizice, a mediului social şi cultural căruia îi aparţin, a matematicii, comunicării, a limbajului citit şi scris etc.
  • Ele se desfăşoară pe grupuri mici, în perechi şi chiar individual și pot fi abordate, în manieră integrată, cu activitățile tematice/pe domenii experiențiale și cu activitățile pentru dezvoltare personală. Reuşita desfăşurării jocurilor şi a activităţilor liber-alese depinde, în mare măsură, de modul în care este organizat şi conceput mediul educaţional.
  • Zonele/centrele/colţurile deschise (Biblioteca, Colţul căsuţei/Joc de rol, Construcţii, Ştiinţă, Arte, Nisip şi apă) nu sunt aleatorii, ci atent alese, în strânsă corelare cu tema săptămânii sau cu tema proiectului aflat în derulare.
  • În cadrul jocurilor şi activităţilor liber-alese, actualul plan de învățământ alocă zilnic un timp de cel puțin 30 de minute jocului liber (copiii pot să-și aleagă jocul și jucăria preferată, pot să analizeze/exploreze obiecte/mecanisme/fenomene/idei de care se simt atrași, pot comunica și împărtăși impresii cu colegii etc.) 13. Pentru jocurile şi activităţile alese desfăşurate în alte spații decât spațiului obișnuit al grupei (outdoor
  • În jocul liber copilul decide ce se joacă, cu ce se joacă şi cu cine se joacă.
  • Jocul liber-creativ şi activităţile alese sunt cele mai eficiente forme de activitate pentru dezvoltarea personalităţii copilului. Atunci când copiii îşi satisfac interesele, ei învaţă să acumuleze informaţii şi să tragă propiile concluzii în legătură cu acestea.

ACTIVITATEA OPȚIONALĂ

  • intră în categoria activităţilor de dezvoltare personală
  • intră în norma cadrului didactic
  • i se acordă o plajă orară de 0-1 activitate/săptămână
  • programa unei activităţi opţionale poate fi elaborată de educatoare şi, în acest caz, va fi avizată de inspectorul de specialitate sau poate fi aleasă din oferta de programe opționale avizate de MEN sau de ISJ.

ACTIVITĂŢILE EXTRAŞCOLARE

  • se planifică şi desfăşoară lunar, cu participarea părinţilor şi a altor parteneri educaţionali din comunitate (autorităţi locale, biserică, poliție, agenţi economici, ONG-uri etc.).

ACTIVITATEA DE CONSILIERE EDUCAȚIONALĂ A PĂRINȚILOR

  • este susţinută de cadrele didactice în parteneriat cu consilierul școlar din CJRAE (Centul Județean de Resurse și Asistență Educațională) și desfăşurată săptămânal, în baza O.M. nr. 5132/2009 şi Precizărilor MEN nr. 46267/28.09.2010
  • în unitatea noastră există o comunicare constantă, promptă și eficientă cu părinţii

ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE

  • 5 ore la grupa de preșcolari
  • 3 ore de activitate de pregătire metodico-științifică zilnic, în care se realizează: – proiectarea curriculară,
    • proiectarea și pregătirea activității zilnice,
    • studiul individual,
    • confecționarea materialului didactic,
    • consemnarea observaţiilor asupra copiilor în Caietul de observații
    • consemnarea progresului individual al copiilor în Fişele de apreciere a progresului individual al copilului înainte de intrarea în clasa pregătitoare,
    • proiectarea activităților extrașcolare
    • proiectarea activităților din cadrul proiectelor educaționale derulate,
    • amenajarea sau reorganizarea ambientului educațional,
    • organizarea de expoziții cu produse ale activităţii copiilor,
    • conceperea unor fișe de lucru pentru copii,
    • participări la : cursuri de formare, la activități ale comisiei metodice, la întâlniri metodice, la schimburi de experiență, la activități în parteneriat cu familia sau cu alți parteneri educaționali etc.
  • Activitatea zilnică, de pregătire metodico-științifică, se poate desfășura și în afara spațiului grădiniței: bibliotecă, altă unitate preșcolară/școlară, centre de pregătire în educație etc., în scopul schimbului de bune practici.
  • În fiecare miercuri, cele 3 ore de activitate de pregătire metodico-științifică se desfășoară în instituția de învățământ.